Carpaal tunnel syndroom

Het carpaal tunnel tunnel syndroom (CTS) is de meest voorkomende perifere zenuwaandoening die bij 5 tot 10% van de mensen voorkomt. Wat houdt deze blessure nou precies in en wat zijn de behandelmogelijkheden? Lees er hieronder meer over.

Wat is carpaal tunnel syndroom?

Carpaal tunnel syndroom is zenuwaandoening van de middelste armzenuw (medianus), waarbij deze wordt bekneld in de pols en gaat ontsteken. De middelste armzenuw komt vanuit de nek en via de bovenarm naar de pols en hand. Bij de pols gaat deze zenuw door de carpale tunnel die wordt gevormd door de acht botjes in de gewrichtsband in de pols. Door de carpaal tunnel gaan negen pezen en de middelste armzenuw. De ontsteking die bij carpaal tunnel syndroom aanwezig is wordt veelal veroorzaakt door herhaaldelijke bewegingen, zoals typen, of door veel trillingen of beklemming door pols posities in de auto of op de fiets

Carpaal tunnel syndroom komt vaak voor bij mensen tussen 45 en 64 jaar oud, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Ook komt deze aandoening vaker voor bij mensen met reumatische artritis, artrose van de pols en hand, diabetes en overgewicht.

Symptomen van carpaal tunnel syndroom

• Tintelingen, pijn en/of een doof gevoel aan de palmzijde van de duim, wijs en middelvinger.
  • Uitval van de hand en verminderde motoriek.
  • Klachten kunnen aan beide kanten aanwezig zijn.
  • Beweging van de hand en pols verergeren of verminderen de klachten.
  • Tintelingen en pijn komen opspelen in de nacht.
  • Gevoel van handen schudden om de tintelingen weg te krijgen.

carpaal-tunnel-syndroom.png

Behandeling mogelijkheden
De behandeling van carpaal tunnel syndroom bestaat voornamelijk uit het verminderen van de ontsteking in de pols. Dit kan gedaan worden door rust te nemen van verergerende bewegingen, en soms door het dragen van een spalk om de pols te ontlasten. Ook kan er gekozen worden voor een corticosteroïde injectie in de carpaal tunnel om de ontsteking te verminderen. Veelal wanneer rust niet effectief heeft gebleken dan wordt er gekozen voor een operatieve behandeling om de druk in de pols te verminderen die door de ontsteking is ontstaan.

Een nog redelijk onbekende behandelmethode is via chiropractie. Een chiropractor probeert de ontsteking te verminderen door middel van gewrichtsmanipulaties en mobilisaties van zacht weefsel en de zenuwen om de oorzaak van de ontsteking aan te pakken. Dit gebeurt dus zonder ingrijpende methodes. Ook kijkt een chiropractor naar de gehele lengte van de zenuw en controleert veel voorkomende plekken waar deze nog meer bekneld kan raken om zo een dubbele beklemming te voorkomen.

Voorkomen van carpaal tunnel syndroom
Carpaal tunnel syndroom kan grotendeels voorkomen worden met de volgende tips:

• Beperk langdurige herhalende bewegingen.
  • Beperk langdurige gebogen handposities.
  • Beperk langdurig gebruik van trillende apparaten.
  • Voorkom slapen op de hand.
  • Rek regelmatig rustig beide kanten van de onderarm op om spanning te voorkomen.
  • Ga regelmatig naar een chiropractor om gewrichtsstugheden in het lichaam te voorkomen.
  • Wanneer je voelt dat symptomen beginnen op te spelen, koel de pols goed en houd rust met de pols eventueel door middel van een brace.

Nog een belangrijke tip voor fanatieke fietsers is de houding op de fiets. Wanneer je veel uren op een (race) fiets doorbrengt is het belangrijk dat deze goed op ieders specifieke lichaam wordt afgesteld om klachten te voorkomen. Dit kan goed worden onderzocht bij onze collega’s van het cyclolab, waarbij zij meten wat de beste afstelling van jouw fiets is. Wil je meer hierover weten kijk dan op de website van het cyclolab of bel naar 073-6840910 voor meer informatie.

Herken je de bovenstaande symptomen en wil je dat een chiropractor hier goed naar gaat kijken, maak dan bij ons een afspraak.